جاماندگان اربعین به دیدار حرم عبدالعظیم حسنی (ع) شتافتند

جاماندگان مراسم پیاده‌روی اربعین با اقامه نماز و قرائت اربعین در ساعت ۶ صبح در میدان امام حسین (ع)، راهی حرم عبدالعظیم حسنی (ع) می‌شوند.

همزمان با حرکت زائران به سمت کربلا در روز مراسم اربعین حسینی، مراسمی تحت عنوان «لشکر حسین (ع)» برای راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران و استان‌ها فرصتی را برای دلدادگان اباعبدالله حسین (ع) فراهم کرده، که اگر دلداده‌ای فرصت حضور در کربلا و توفیق زیارت را نداشت، با طی مسافت حدود ۲۰ کیلومتر از میدان آیینی امام حسین (ع) تا حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) لباس عافیت به تن کند و صواب زیارت را از آنِ خود کند.

حدود ۱۰ سال است که این مسیر ۲۰ کیلومتری با حضور زائران رنگ حسینی به خود می‌گیرد و وجب به وجب مسیر با شماره‌گذاری تداعی‌گر عمود‌های کربلاست. شروع مسیر عاشقی از میدان امام حسین (ع) ساعت ۶ صبح بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت اربعین است و بعد از آن زائران و کاروان حسینی با نواختن سنج و دمام با هدف زیارت حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) راهی می‌شوند.

از آنجایی که پنج مسیر برای پیاده‌روی جاماندگان اربعین درنظر گرفته شده، زائران می‌توانند نزدیک‌ترین مسیر به خود را انتخاب کرده و ادامه راه را طی کنند. 

اربعین

همانند مسیر پیاده‌روی اربعین در طول مسیر برای زائران موکب‌های پذیرایی و استراحت درنظر گرفته شده و بیش از دو هزار ایستگاه صلواتی و موکب در طول مسیر جانمایی شده است. طبق سال‌های گذشته با مدارس، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا هم هماهنگی انجام شده، تا زائران بتوانند برای اقامه نماز، استراحت و امور بهداشتی از آنجا استفاده کنند. از طرفی، ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی پرتابل در مسیر پیاده‌روی بخصوص در منطقه ۲۰ ایجاد شده است.

اربعین

بخشی دیگر از جانمایی موکب‌ها مربوط به ارائه خدمات پزشکی و سلامت از سوی نهاد‌های ذی‌نفع است و ارگان‌های خدمت‌رسان مانند اورژانس به زائرانی که دچار گرمازدگی، بدحالی و ... می‌شوند، آماده خدمت‌رسانی هستند. موکب‌های فرهنگی - هنری و موکب‌های مخصوص بانوان و کودکان از دیگر امکانات فراهم شده برای خانواده‌هاست.

اربعین

 سال گذشته چهار میلیون نفر در پیاده‌روی جاماندگان اربعین شرکت کردند و پیش‌بینی شده حجم جمعیت امسال افزایش یابد. از آنجایی که نزدیک ظهر حجم جمعیت زائران به سمت محدوده شهر ری افزایش می‌یابد، برای جابه‌جایی مسافران وسایل حمل‌ونقل از جمله اتوبوس، تاکسی، مترو و حتی پارکینگ درنظر گرفته شده، تا مسافران برای بازگشت با مشکل رو‌به رو نشوند. هرچند طبق مشاهدات میدانی ما در سال‌های گذشته میزان وسایل حمل و نقل جوابگوی حجم زائران نیست و ازدحام مسافران و نبود تعداد کافی وسیله حمل‌ونقل عمومی به دغدغه زائران تبدیل شده است. 

در ۱۲ نقطه تهران که از تقاطع بزرگراه بعثت و فداییان اسلام آغاز می‌شود، ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران مستقر شده است. از طرفی، هفت ایستگاه تاکسی با ۲۰۰ دستگاه ون جهت سرویس‌دهی به زائران در مسیر بازگشت در نظر گرفته شده است. ایستگاه‌های مترو که واقع در مسیر پیاده‌روی اربعین هستند، خدمت‌رسانی‌شان به زائران رایگان است. برای سهولت دسترسی به مسیرها، پنج پارکینگ درنظر گرفته شده، که از میدان خراسان به سمت جنوب است.

 نماز جماعت هم در ۴۰ نقطه برگزار می‌شود و در داخل حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در هفت نقطه نماز جماعت برگزار خواهد شد. زائران برای دسترسی راحت به امکانات رفاهی و موکب‌ها در مسیر، به سامانه map.farhangsara.ir مراجعه کنند. همچنین، اگر فردی سوالی درباره بازگشت مسیر، مترو، اتوبوس و مواکب داشت، با شماره ۱۸۳۷ تماس بگیرد. سامانه تلفنی ۱۸۳۷ از روز شنبه ۱۱ شهریور ماه از ساعت ۸ تا ۱۷ و در روز اربعین از ساعت ۶ تا ۲۰ پاسخگوی شهروندان درباره جزئیات مراسم اربعین خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
سلام افغانی ها تعداد شون از ایرانی ها داخل حرم عبدالعظیم بیشتر هستند همه نفری چند غذا امام حسین ع دست شون من که ایرانی گشنه و تشنه هستم.
به این دولت انقلابی نما بگوئید قیمت کالاها رو دستوری به ایرانی ها فشار . افزایش دادید.
یک فکری برای مالیات از افغانی ها کنید آب و نان ما ملت مفت می خورند و گران هم کار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۱۴:۵۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
السلام علیک یا حضرت عبدالعظیم والسلام و علیک بر حسین ع و شیفتگان راه حسین
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۸:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : بعد منزل نبود در سفر روحانی هر کجاییم به یاد تو سخن می گوییم قدم می گذاریم قدم می زنیم قلم می زنیم و جز زیبایی شکوه عظمت در این راه بی پایان مکتب حسینی ع چیز دیگری نمی بینیم ، السلام علیک یا رسول الله ص مددی السلام علیک یا امیرالمومنین علی علیه السلام مددی السلام علیک یا فاطمه الزهرا سیدالنسا العالمین سلام الله علیه مددی السلام علیک یا حسن بن علی علیه السلام مددی السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام مددی السلام علیک یا ابلفضل العباس قمر العشیر علیه السلام مددی السلام علیک یا حضرت زینب سلام الله علیه مددی ، السلام علی الحسین ع و علی علی بن الحسین ع و علی اولاد الحسین علیه السلام و اصحاب الحسین سلام الله علیه السلام مددی . لبیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام مددی . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۰۸:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
السلام علیک یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
سلام بر حضرت حسین سلام الله علیه و عاشقانش!
آخرین اخبار